onsdag 5 september 2012

En man som heter Ove

Jag har läst Fredrik Backmans blogg ett bra tag nu och blev överlycklig när jag läste att han skulle släppa en bok, En man som heter Ove.

Ove är den där griniga mannen som finns i mer eller mindre varje bostadsområde. Han som är principfast och håller hårt i varje lilla paragraf. Ove, mannen som ser till att ingen bil kör inom bostadsområdet. Han är även mannen som var ordförande i föreningen tills "den där statskuppen" skedde i hans förening och Ove blev avsatt. Han är även mannen med hjärtat ingen hade räknat med.

Jag läser mycket och gärna men det är få böcker jag faktiskt gillar. Den här älskade jag. Fredrik Backman har fått mig att skratta så pass om kvällarna att min make vaknat och undrat vad jag gör. Och som jag gråtit. Trots humorn som genomsyrar boken finns det hela tiden en sorg mellan raderna. Fredrik väver skickligt in det som varit med nu och fångar mig som läsare. Jag fick tvinga mig att lägga ifrån mig boken, annars hade jag läst ut den på en kväll. På något sätt lyckades jag dra ut det på två kvällar.

Ska du bara läsa en bok till i år, då ska du läsa En man som heter Ove.

Inga kommentarer: